SeptembeR

Ik heb het zelden zo snel herfst zien worden als dit jaar. In augustus al de verwarming aan, oneindige regenbuien en binnen blijven, bizar! Gelukkig is September een stuk aardiger voor ons, mooie dagen en fijne zonnestraaltjes. Iedereen voelt zich daardoor beter, toch? Je krijgt er meer energie van, je stapt makkelijker uit bed en je beweegt meer wat ook weer een positieve invloed heeft op hoe je je voelt.

Hoe houden we die ‘good spirit’ vast in die maanden met een R waar de donkere dagen ons tegemoet komen? De zon kunnen we helaas niet tevoorschijn toveren mits je onder de zonnebank gaat dus we moeten het hebben van andere factoren. Laten we in deze maanden eens even extra aandacht geven aan je voedings- en beweegpatroon.

Om de hele dag voldoende energie te hebben is het belangrijk dat we onze bloedsuikerspiegel nagenoeg gelijk houden en suiker- (ook wel after dinner-) dips dienen te voorkomen. Na een goede nachtrust geef je je metabolisme een kickstart met een gezond en energierijk ontbijt. Probeer om iedere 2-3 uur iets te eten om die energie heel de dag vast te houden. Dit heeft als voordeel dat je bloedsuikerspiegel geen pieken en dalen heeft en je ook geen groot hongergevoel krijgt zodat je uiteindelijk minder calorieën tijdens je lunch- en diner zal innemen. In de wintermaanden krijgen we minder vitaminen binnen doordat we meer binnen zitten. Probeer daarom voedingsstoffen die rijk zijn aan vitaminen en mineralen toe te voegen aan al je maaltijden. Denk aan tussendoortjes zoals tomaatjes, kiwi’s, paprika, wortels en noten en probeer je maaltijden met verse groenten te bereiden zoals broccoli, andijvie en spinazie. Deze groene groenten zitten vol anti-oxidanten, zink, selenium en magnesium welke belangrijk zijn om ons lichaam gezond en energiek te houden.

Na zo’n topmaaltijd heb je voldoende energie om te sporten toch? Of is er toevallig een leuke film op tv? Regent het buiten? Pijn aan je teen? Moet je nog afwassen? Er zijn honderdduizend excuses waardoor je weer niet gaat sporten, maar voeding alleen is helaas niet voldoende om je goed te blijven voelen. Sporten en bewegen is een must! Het liefst minimaal 3 keer per week op een redelijke intensiteit zodat het stofje endorfine uit de hersenen vrij komt. Dit fantastische stofje is geheel gratis en geeft ons een fantastisch, bijna high en euforisch gevoel. Wedden dat je daarna dansend de afwas doet i.p.v. met een chagrijnig hoofd?

Investeer in je lichaam, het moet nog langer mee dan vandaag.

Laat mij weten wat jij doet om je ‘good spirit’ langer vast te houden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Bel mij terug

Voor snel antwoord op al je vragen.

MJ Personal Training