Blessuregevoelig?

Ken je dat gevoel, je hebt eindelijk de draad weer lekker opgepakt met trainen. Je gaat als een speer, je trainers zijn op het moment veruit je meest gedragen schoenen en je draait minsten 3 wassen in de week extra om al die sportkleding schoon te krijgen. Maar dan, ineens uit het niets, voel je een zeurend, pijnlijk gevoel in je spier. Nee niet nu, gaat er door je heen en je zet het pijnlijke gevoel aan de kant, het gaat vanzelf wel weer over. Als een echte die-hard ga je door met trainen, want niks kan jou stoppen om je doel te behalen. Je gaat door met je trainingen, maar weet eigenlijk al lang dat je dat beter niet had kunnen doen. En dan in het heetst van de strijd een krachtige pijnscheut die niet meer te negeren valt….een blessure.

Deze blog gaat niet over het negeren van pijntjes, want als we even goed nadenken weten we heus wel dat het negeren van alarmsignalen dom is, ik ben gelukkig net zo eigenwijs.

Waar we wel naar kunnen kijken is hoe ontstaan (de meeste) blessures en hoe kunnen we hier preventief mee omgaan?

Een blessure ontstaat vaak doordat we te vaak dezelfde oefeningen doen, waardoor ons lichaam steeds op dezelfde manier wordt belast. Door je lichaam steeds op dezelfde manier te belasten, kan door de kracht van herhaling (voel de ironie), overbelasting ontstaan. Dit kan leiden tot spierscheurtjes, ontstekingen aan pezen en bij extreme gevallen slijtage aan de gewrichten.

Om bovenstaand toe te lichten heb ik het volgende spectrum voor je:

bron: viprfit.com

 

 

 

 

 

 

Dit spectrum geeft aan op wat voor manieren we allemaal kunnen trainen. Dit kunnen we onderverdelen in 4 vlakken. Linear vs loaded- (linksboven), linear vs unloaded- (linksonder) en 3D vs unloaded-(rechtsonder) bewegingen zijn de 3 vlakken waar we ons het meest in bevinden in ons huidige fitness- en sportbranche.

Het vierde vlak, loaded vs 3D- (rechtsboven) bewegingen zijn relatief nieuw en onbekend in de fitness- en sportbranche. Een concept wat past in dit vlak is Loaded Movement Training, wat inmiddels langzaam aan steeds meer een plekje krijgt in sportscholen. Loaded Movement Training kenmerkt zich aan door te bewegen door alle bewegingsvlakken, alle richtingen op met een externe weerstand (bijvoorbeeld aan de hand van het trainingstool de ViP’R).

Blessures ontstaan vaker wanneer er te eenzijdig wordt getraind, aan de hand van bovenstaand spectrum betekent dat er in 1 vlak dominant wordt getraind met daarbij weinig of helemaal niet in de andere 3 vlakken.

Wat moet ik hier mee hoor ik je afvragen?

Bewezen is dat wanneer je als sporter (recreatief of professioneel) alle vier de vlakken kan aantikken en uitoefent in jouw trainingsplanning wordt je een all-round sporter/atleet, getraind om in alle bewegingsvlakken en alle richtingen op te bewegen, iets wat we in het dagelijks leven ook doen! Je traint gevarieerd, waardoor eenzijdige belasting wordt vermeden en je lichaam veel beter opgewassen is tegen blessures.

Samenvatting: Variatie is de sleutel tot succes, train niet alleen waar je goed in bent, maar train ook de dingen waar je minder goed in bent. Hierdoor geef je je lichaam steeds een andere trainingsprikkel, iets met verandering van spijs doet eten.

Wat zijn jouw bevindingen op dit gebied? Laat een reactie achter!

Wil je meer weten over hoe je jouw lichaam weer optimaal kan laten functioneren? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend intake gesprek.

“Life begins at the end of your comfort zone”– Neale Donald Walsch

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Bel mij terug

Voor snel antwoord op al je vragen.

MJ Personal Training